۲ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان بنایی کهن با یک بقعه و دو مناره بر روی قبر عارفی به نام عمو عبدالله کارلادانی ساخته شده است که وی در قرن هشتم هجری زندگی می کرده است. سقف این بنا هم به شکل گنبد است. این بنا دارای دو مناره ۱۷ متری است.

نکته مهم در مورد این بنا این است که با حرکت دادن یک مناره نه تنها مناره دیگر، بلکه کل بنا مرتعش می شود. جهانگردانی که به نقاط مختلف دنیا سفر کرده اند، در مشاهدات خود مناره هایی را معرفی کرده اند که در نقاط دیگر جهان، همین خصوصیت را داشته اند. در کشورهای عراق و عربستان هم منار جنبان های زیادی وجود دارد. آنچه مسلم است، این بنا با چنین هدفی طراحی نشده و از این رو حرکت دادن بیش از حد آن، باعث تخریب این اثر تاریخی و ارزشمند خواهد شد. در حال حاضر از این اثر تاریخی، به شدت مراقبت و حفاظت می شود.

مناره ها نازک و سبک هستند که لرزش مناره ها بسیار محسوس است. این بنا با کاشی های فیروزه ای تزئین شده است و معماری بنا به سبک معماری ایلخانان نزدیک است و در سال ۱۳۲۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

ایوان منارجنبان نیز قسمتی است که مقبره عمو عبدالله آنجا قرار دارد. مقبره عموعبدالله که یکی از عارفان قرن هشتم هجری بوده و اطلاعات زیادی در مورد این شخص در دست نیست، فقط روی قبرش نوشته شده است که وی در دوره سلطنت سلطان محمد خدابنده زندگی می کرده است و در بخش ایوان یا صحن اصلی، علاوه بر قبر عموعبدالله چند قبر دیگر هم به چشم می خورد که رنگشان سفید است و مربوط به دوره صفویه هستند. چله خانه منارجنبان نیز در واقع همان دو اتاق کوچک در داخل بنا مخصوص عارفانی بوده که به مدت ۴۰ روز دست از همه چیز می شویند و با خدای خود خلوت می کنند.

۱۸ آذر ۹۵ ، ۱۵:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
anahita amani

مکینه خواجو

مکینه خواجو آب نمای تاریخی است که در خیابان چهارباغ خواجو قرار گرفته است و در گذشته محلی برای آرایش و پیرایش شخص پادشاه بوده است. در واقع به گفته محلی ها، شاه برای اصلاح سر و صورت خود به این جا می آمدند. آب نما در شب نورپردازی زیبایی دارد و در اطرافش نیز صندلی برای نشستن وجود دارد. این ابنما در شب نورپردازی زیبایی دارد و در اطراف آن هم صندلی برای نشستن دارد. 

۰۵ آذر ۹۵ ، ۱۲:۲۳ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
anahita amani