۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

مسجد علی قلی آقا اصفهان

مسجد علی قلی آقا اصفهان ه وسیله علیقلی آقا از درباریان دو پادشاه صفوی، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی در سال ۱۱۲۵ هجری قمری ساخته شده است. در جلو مسجد علیقلی آقا مادی فدن یا فدا عبور می کند و سردر مسجد به طرف مغرب است. مسجد صحن نسبتاً کوچک و زیبایی دارد و شبستان آن با کاشیهایی از نوع گره کاری تزئین شده است. کتیبه سردر به خط ثلث قهوه ای رنگ به خط علی نقی امامی و تاریخ ۱۱۲۲ هجری قمری است. در این کتیبه به نام شاه سلطان حسین و علیقلی آقا اشاره شده است. شبستان زیبا و نفیس مسجد در شرق حیاط قرار دارد و بر کتیبه آن با خط نستعلیق سفید بر زمینه کاشی لاجوردی اشعاری نوشته شده است. مفاد این اشعار حاکی از این است که شبستان در سال ۱۲۹۷ هجری قمری زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به مسجد الحاق شده است. خطاط این کتیبه عبدالجواد و استاد کاشیکار آن محمد اسماعیل است.
در جنوب ایوان محراب زیبایی است که ازاره آن سنگ مرمر و دیوارهای بالا با کاشیکاری معرق تزئین شده است. این مسجد به لحاظ وجود خطوط زیبای ثلث و نستعلیق مربوط به عصر صفویه و قاجار و کاشیکاری نفیس یکی از بناهای ارزشمند اصفهان به شمار می رود.

 

۲۲ خرداد ۹۷ ، ۱۴:۱۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
anahita amani

زورخانه علی قلی آقا اصفهان

زورخانه علی قلی آقا اصفهان در سال ۱۳۸۵ در محله بیدآباد اصفهان تاسیس شده است. از جمله رشته های در حال آموزش و فعالیت شامل: باستانی، ایروبیک، آمادگی جسمانی، حرکات اصلاحی، کاراته، تکواندو، ووشو، یوگا و فیتنس می باشد. زورخانه علی قلی آقا همچنین شامل دو سالن رزمی در ابعاد ۸*۱۱ متر و مساحت ۸۸ متر مربع و ارتفاع ۳/۳۰ متر  و سالن باستانی در ابعاد ۱۲*۲۰ متر و مساحت ۲۴۰ متر و ارتفاع ۱۰ متر می باشد.

 

 

 

۰۲ خرداد ۹۷ ، ۰۹:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
anahita amani