علت معروفیت مناره باغ قوشخانه اصفهان به سبب نزدیکی به باغ قوشخانه که از باغ های سلطنتی صفوی و محل پرورش بازهای شکاری و پرندگان نامه بر پادشاه بوده است به این نام شهره شده است. در حال حاضر این مناره در نزدیکی دروازه کهن طوقچی قرار گرفته است و به همین دلیل آن را به نامهای باقوشخانه و طوقچی نیز میخوانند و زمانی نیز به دلیل همسایگی با آرامگاه علی بن سهل، منار علی بن سهل نیز خوانده میشده است. مناره باغ قوشخانه در شمال غربی محله جویباره اصفهان در کنار باغ قوشخانه قرار دارد. کارشناسان با توجه به تزئینات و شیوه معماری زمان بنیاد آن را سده ی هشتم هجری و یادگار دوره ی ایلخانی میدانند.در گذشته در مجاورت دروازه شهر بود . به دلیل مجاورت با مقبره علی ابن سهل با عنوان مناره علی ابن سهل نیز شناخته می شود .جدیدترین نام مشهورش ، مناره باغ قوشخانه است که به علت نزدیکی به باغ قوشخانه می باشد . بخشی از نوک و کاشی های مناره فرو ریخته است . این سازه با 38 متر ارتفاع و پلکانی کاملا معمولی دارای تزییناتی است که در آن پنج بار تکرار مارپیچ واژهٔ اللهاکبر به خط کوفی بنایی فیروزهای بر زمینه آجری همراه با نقشهای اسلیمی ختایی به چشم می خورد و از نظر تزئینات و ویژگیهای هندسی نیز اثری کمنظیر به شمار میرود.
مسجد بابا سوخته که با نام مسجد سلطان ابوسعید بهادرخان نیز شناخته می شده است در کنار باغ سلطنتی قوشخانه قرار داشته است. مسجدی زیبا با کاشی کاری های حیرت انگیز که بنابر خاطرات بیان شده در سفرنامه سیاحان در مقابل باغ قوشخانه همچون نگینی میدرخشیده است. هم اکنون تنها مناره خشتی 38 متری آن باقی مانده است. با بالا رفتن مناره هر آن از قطر آن کاسته می شود. بر روی گنبد با خط معقلی زیبایی به رنگ فیروزه ای کلمه جلاله الله به زیبایی تمام چند بار پشت سر هم تکرار شده است. با تمام شدن تکرار این کلمه مقدس بر بدنه مناره کتیبه ای زیبا مزین به آیه ای شریف از قرآن کریم با خط سفید بر روی زمینه فیروزه ای چشم نوازی به چشم می خورد. کتیبه ای که فقر بندگان و غنای خالق را یاد آور میشود. علاوه بر کتیبه و خطوط معقلی نقوش زیبای اسلیمی و گاه گاهی ختایی نیز بر بدنه مناره به چشم می خورد. بالای کتیبه چند ردیف مقرنس کاری ظریف به چشم می خورد که با کاشی های فیروزه ای، سفید و اندکی لاجوردی به زیبایی آراسته شده است. بعد از مقرنس کاری و دوالی که بر فراز آن قرار گرفته است بازهم مناره ادامه پیدا می کند. در این قسمت نیز کاشی کاری های ظریفی به رنگ لاجوردی، سفید و فیروزه ای بدنه مناره را در بر گرفته است. در این قسمت از معرق کاشی و کاشی های گره ای برای تزئین مناره بهره برده شده است. انتهای این مناره نیز سازه ای به شکل یک گنبد کوچک تعبیه شده است. این مناره در سال های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی به زیبایی آراسته شده است.
این مناره باتوجه به اینکه قسمتهای مختلفی از آن ۸۰ الی ۱۰۰ درصد تخریب شده بود بهوسیله استاد «احمد همت یار» یکی از استادان برجسته رشته مرمت آثار باستانی،در سال ۱۳۸۵ سازمان میراث فرهنگی برای استحکامبخشی سازه – مقرنس کاری – مرمت گنبد مناره – پنجرهها و کاشیکاری تمام سطح مناره و راهپلهها اقدام کردهاست.