۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

برج کاشانه بسطام

ارتفاع این برج از درون ۲۴ متر و از بیرون نزدیک به ۲۰ متر است و در بالای برج نوشته‌ای به خط کوفی دیده می‌شود که در آن نام الجایتو ثبت شده است. برج کاشانه بسطام از بناهای تاریخی قرن هفتم و هشتم هجری است. تاریخ بنای برج کاشانه بر اساس کتیبه سر در ورودی، سال ۷۰۰ قمری است. بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که این ساختمان آتشکده شهر بسطام بوده که در دوره‌های بعد از اسلام از آن برای دیده‌بانی شهر استفاده می‌شده است. برخی از شرق‌ شناسان از جمله آندره گدار بر این گمان است که این بنا از آثار غازان‌ خان مغول است و نام اصلی آن غازانه بوده که به مرور زمان و بدون توجه به اصل آن کاشانه نامیده شده است. در دوره‌ های بعد از اسلام، از این برج برای دیده‌ بانی بسطام استفاده می‌ شد. با توجه به اسلوب ساختمان و عوامل دیگر به نظر می‌ رسد؛ این بنا به رصدخانه بسیار شبیه است. شکل خارجی آن چند ضلعی منتظم سی ضلعی است. در بالای برج دو حاشیه از آجر های بزرگ وجود دارد که بر روی آن مطالبی نوشته شده است. در ضلع جنوب غربی این برج روی یک آجر کلمه بسم الله الرحمن الرحیم با خط ثلث بسیار زیبایی خوانده می‌ شود. سقف برج به گذشت زمان فرو ریخته بوده که در دوره‌ های بعد به تعمیر آن اقدام شده است. این ساختمان که نمای خارجی آن دارای جلوه و شکوه خاصی است، از بناهای درخور اهمیت خطه قومس بوده و نمای خارجی آن نیز دارای جلوه و شکوه خاصی است. برج کاشانه در سال 1310 به شماره 69 در فهرست آثار تاریخى به ثبت رسیده است.

۱۵ شهریور ۰۰ ، ۰۷:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
anahita amani

برج لاجیم سوادکوه

لغت لاجیم بیانگر جایی در میان مرداب یا جای آبگیر است، اما معنی خاص کلمه کاسه بزرگ گلی است که با شکل و ساختمان ظاهری کوه مخروطی تطابق دارد.

برج لاجیم سوادکوه توسط آل زیار در فاصله سالهای ۳۱۶ تا ۴۴۳ هجری قمری ساخته شده است. اهمیت برج لاجیم بیشتر به دلیل دارا بودن کتیبه پهلوی در کنار کتیبه کوفی است. این امر نشان میدهد که در قرن ۵ هجری قمری حکمرانان شمال ایران علاوه بر توجه به هنر دوران قبل از اسلام به خط و زبان آن دورانی نیز توجه داشته اند. قسمت بیرونی از بدنه مدور و گنبد مخروطی ساده و ظریف پوشیده که در داخل به حالت مدور تغییر شکل می دهد. مصالح آن آجر و ملاط ساروج است. ورودی در شرق بنا تعبیه گردیده و پایه گنبد به وسیله یک ردیف طاق نما تزئین گردیده است. در کمربند زیر گنبد دو کتیبه به خط کوفی و پهلوی ساسانی بر روی هم قرار گرفته که به دور بنا پیچیده است. کتیبه ی خط کوفی نام کیا اسماعیل ابوالفوراس شهریار ابن عباس صاحب بنا را به تاریخ ۴۱۳ هجری قمری نشان می‌دهد. محیط دایره بنا در قاعده ۲۶۸۰ سانتی متر، قطر فضای داخلی ۵۴۷ سانتی متر و پهنای ورودی آن ۱۱۲ سانتی متر می باشد. متاسفانه برج لاجیم به اشتباه به مقبره امامزاده عبدالله نیز مشهور است و عوام به زیارت آن به گمان امامزاده و مذهبی بودن می آیند. 

۰۱ شهریور ۰۰ ، ۰۹:۱۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
anahita amani